For lidt væske i løbet af dagen?

26. juni 2011

Alder:
7 mdr.

For lidt væske i løbet af dagen?

Hej Helen.

Så har jeg brug for lidt input igen :-)

Min datter er nu snart 7 måneder, og hun har været i gang med skemad siden hun var 4 måneder. Af forskellige årsager har hun altid været ked af sutteflasken, hvilket har været et stort problem, da amningen mislykkedes. Og hendes aversion mod flasken er kun blevet større og større jo ældre hun er blevet.

De sidste 3-4 uger har hun konsekvent nægtet at tage flaske i dagtimerne, dvs. fra hun vågner tidligt om morgenen til hun så får flaske inden natputning. Hun hyler og vrider sig som en orm, bare sutteflasken kommer i nærheden af hendes mund, og det er komplet umuligt at få hende til at tage noget fra flasken.

Så derfor får hun nu skemad 4 gange i løbet af dagen, og får så flaske inden natputning, og lidt igen når jeg går i seng og lidt igen om natten. Og det fungerer egentligt meget fint, om end jeg synes hun spiser lidt for lidt. Og det HELT store problem er, at hun ikke drikker særligt meget væske i løbet af dagen, hvilket resulterer i, at hun døjer rigtig meget med at afføringen bliver lidt hård (hun har altid haft problemer med maven og har tidligere fået Movicol, men er trappet helt ud af det, da det endte med at give hende mavepine).

Jeg har derfor brug for lidt input til, hvordan hun kan få mere væske, og om hun er dækket godt nok ind med maden. Hun vejede 7,5 kilo og målte 68 cm for 3 uger siden.

Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
- ml. kl. 3.00 og 4.30: Vågner og får en flaske MME, ca. 100-120 ml – sover videre
- ml. 6.00 og 7.00: Vågner og hygger sig i sengen.
- kl. 7.30: Havregryn af ½ dl gryn og 2 dl vand, tilsættes MME pulver svarende til vandmængden. Hun spiser ca. 2/3 af sådan en portion. Får vand dertil.
- ml. 9.00 og 9.30: Puttes til formiddagslur, sover 30-60 minutter (typisk kun 30 minutter)
- kl. 10.30: Grød (hirsegrød, øllebrød eller anden lidt grovere grød) af ½ dl gryn og 2 dl vand, tilsættes MME pulver svarende til vandmængden. Hun spiser ca. 2/3 af sådan en portion. Får vand ...

Annonce

... dertil.
- ml. 12.00 og 12.30: Puttes til middagslur, sover 1-2 timer (oftest kun 1 time)
- kl. 14.00-14.30 (afhængig af lurens længde): A38 blandet med risgrød og frugtmos, spiser ca. en dl heraf, får vand dertil
- kl. 16.00-16.30: Puttes til eftermiddagslur, sover 30-60 minutter (typisk kun 30 minutter)
- kl. 17.00-17.30: Grøntsagsmos, forskellig slags, også kartoffel og nogen gange kød deri. Spiser ca. en dl. Får vand dertil
- kl. 19.30: Får flaske, ca. 100-120 ml. Puttes herefter – sover omkring kl. 20.00
- Kl. 22.30-23.00: Får flaske, ca. 100-120 ml. Sover videre

Ind imellem de beskrevne måltider bliver hun nogle gange tilbudt frugtmos og selvfølgelig også mere vand. Hun kan endnu ikke rigtigt finde ud af at sidde med et stykke frugt eller brød i hånden og selv sutte/tygge på det. Og grøden og mosen må ikke blive for klumpet, så får hun opkastnings-fornemmelser.

Jeg synes, at det virker som om hun måske får lidt for lidt mad, men jeg har ingen idé om, hvor meget de faktisk har brug for i den alder. Jeg rører MME pulver i morgen-, og formiddagsgrøden for at sikre, at hun bliver dækket ind med jerntilskud, så vi kan undgå at give hende jerndråber, som jo er meget hårde for maven – og det har vi ligesom ikke brug for!

Og så er den helt store udfordring jo væsken i løbet af dagen. Hun drikker lidt af koppen til måltiderne og også lidt ind imellem. Men det bliver jo ikke til så meget, og jeg er bange for, at hun får for lidt væske – også set i lyset af, at flaskerne og aftenen/natten kun bliver til ca. 300 ml i alt. Men hvordan får jeg hende til at drikke mere i løbet af dagen??? Har prøvet at købe den gamle klassiske kop med drikketud, men jeg kan ikke rigtigt lære hende at drikke af den…

Håber du har nogle gode input til de udfordringer jeg har med min datter – som du også kan se, så sover hun heller ikke så godt om dagen, og måske det hænger sammen med, at hun måske spiser lidt i underkanten af det hun har behov for.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder